Dagens mammor och gravida

Satt och kollade runt lite på internet när jag såg "Matlistan för gravida".
Eftersom jag tycker att många mammor och gravida nu för tiden är så patetiskt överbeskyddande
och rädda för allt så var jag ju tvungen att låta mig provoceras och läste givetvis artikeln.
Jag kommer bara att plocka ut små detaljer ut denna listan de hade på hemsidan och all
"information" är hämtad från livsmdelsverkets hemsida från grunden. Här kan ni läsa hela artikeln

Till att börja med så förklarar dem att näringsrik mat är viktigt och jag instämmer helt.
Att man inte ska äta för två tycker jag också är vettigt då många gå upp alltför många extrakilon.
De berättar att bara man äter varierat så klarar man sig på något extra mellanmål och
än så länge i texten är jag helt med dem och funderade på att lägga ner stridsyxan..men...
sedan kom listorna med vad man ska och inte ska äta.

Man skulle äta 500g frukt och grönt, fisk 2-3 ggr i veckan och vad det gäller mejerivaror
skulle man bara dricka lätt- mjölk, fil etc etc. Ursäkta, men fanns ens dessa alternativ
när min mamma väntade mig, eller min mormor väntade min mamma?!
Både min mamma och pappa samt deras syskon har klarat sig rätt bra i livet ändå?


Sedan var det dags med fula fiskar och förbud.
Aborrar, gäddor, lake, och färsk tonfisk var fula fiskar.
Sedan skulle man även hålla koll på vart de små fiskarna hadde fångats
också för att veta om de var snälla eller fula. Helt seriöst så äter svenskarna
riktigt dåligt med fisk i huvudtaget och skulle de mot förmodan få i sig annat
än ungsstekt lax så hade kroppen säkerligen klarat av det gallant!

 
Sedan var det basillernas tur, listeria och toxoplasma!
Listeria var 73 rapporterade fall 2010 och 7 av dessa var gravida eller nyfödda som
hade bakterien enligt smittskyddsinstitutet. Bara för att sätta det i proportion till något
så var det samma år 8 000 kvinnor som fick diagnosen bröstcancer.
Dessutom har listeria ökat från 40 fall per år under 90-talet till ca 70 i dagsläget.
Och följde våra mammor alla dessa förbaskade regler? Nej, de använde huvudet,
ögonen för att se om något såg gammalt ut och luktade på något de skulle dricka eller äta.
Toxoplasma har ungefär 50-100 fall per år, men ännu en liten siffra mot andra sjukdomar.

Att man ska koka upp maten ordentligt, förvara dem svalkt och liknande borde ju
alla människor göra, oavsett de är gravida, har småbarn eller bor själva med sin katt.


Sedan var det dags att gå över till delikatessavdelningen - ostarna!
Ost gjord på opastöriserad mjölk, kittost och mögelost är tydligen bovarna här.
Vet inte om jag bara tillhör fel samhällsklass men jag har fan inte råd att äta sådana ostar i tid och otid?
Och vad ost på opastöriserad mjölk är vet jag inte ens och kommer därför knipa angående den osten.
Men, det är listeria man är rädd för även när det gäller osten och vi såg ju hur överreklamerad risken är..

Sedan var det en liten att tänka på lista.
Man ska inte dricka alkohol - håller jag med om, men snälla hypergravida männikor ät biffen med
rödvinssås och slappna av. Medelhavsfolk dricker vin (svagt) hela sitt liv oavsett graviditet eller ej!

Man ska hålla nere på te och kaffe som innehåller koffein - säger inte det lite sig självt
att ett gift som påverkar en vuxen människa påverkar ett barn? Och det är inte ens att
man ska sluta dricka, nej, man kan dricka upp till 6 koppar svart te om dagen eller
3 koppar kaffe. Helt imponerande att folk kan kasta i sig så mycket!
 

Sedan var det lite varning om örtprodukter, kosttillskott, vitaminer och naurläkemedel.
Men, då undrar jag bara, VART FAN ÄR VARNINGEN FÖR "VANLIGA LÄKEMEDEL"?
Ok, jag kan gå med på att all naturmedicinen inte är kontrollerad, men de flesta blir ju faktiskt
införda under läkemedelsverkets lagar allt eftersom och jag stoppar ju hellre i mig tranbärstabletter
för min urinvägsinfektion än några tablettter med alla möjliga outtalbara ingredienser.
Lovar att panodil är farligare för barnet än min acaidryck.

Undrar även om alla de blivande mammor som sitter och har ångest för attt de åt en bit
grönmögelost har funderat på vad de stoppade i sig för konstigheter när de krängde i sig
den där chipspåsen under fredagskvällen eller drack funlight, åt geleråttor eller satt ute
med kompisen i 4 timmar när hon/han rökte och utsattes för passiv rökning.
Jag menar inte att man ska vara rädd för att stoppa i sig en liten geleråtta eller äta chips
eler läsk för den delen. Vad jag menar är att man bara kan ta det lugnt och fundera på vad
man faktiskt utsätter sin kropp för, varesig man är gravid eller ej.
 

Nej, jag är trött på alla nervösa blivande föräldrar...
Jag skulle vilja säga: ät varierat och ta gärna lite extra frukt och grönt, översalta inte
(oavsett om du är gravid eller ej), fortsätt träna, men ta det lite lugnare och försök att
gå små promenader varje dag. Använd stödstrumpor om du behöver, drick mycket och
försök sova bra. Rökning bör du sluta med oavsett om du väntar barn eller ej och drickandet
kan gott vänta till efter både graviditet och amning.



/Zázzi

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback