Snabbvisit i Trosa

Onsdag

Åkte hemifrån kl 5:45 med bussen för att sedan åka med tåget 6:17.
Tillbringade första timmen med att läsa igenom lite av alla de tidningar
och liknande som jag hade med mig för tidsfördriv. Sedan satte jag mig
Och började brodera. tänkte bara träna lite och gjorde en snigel.
Eftersom det tog ett tag att få in snittsen så hann jag bara klart denna
under hela färden. Visserligen var det byten och så sorterade jag alla mina
garn också, så det var väl inte så illa ändå!



Kom fram kl 11 efter att a svängt upp till Flemmingsberg för tågbyte.
Väldigt konstigt, men så blir de ibland när man åker den billigaste resan.
Och de 170 kronor som jag tjäna på att åka 15 minuters omväg var det värt!

Sedan kom jag hem till Ingrid och det var dags att äta lite mellanmål.
Eftersom Ingrid skulle åka utomlands så tog vi och gjorde smörgåsar till
mellanmål och rensade ut alla små tomater och annat och gjorde slut på.
Resten av dagen gjorde vi nyponpulver, pratade resor, jag broderade lite
och så åt vi massa god mat samtidigt som vi planerade torsdagens turer.


Torsdag
Sedan var det torsdagsmorgon och vi åkte in till Trosa hamn,
handlade lite i Trosa på Marsipangården bland annat och kollade
lite i svampböcker innan jag gav mig av på egna äventyr till
kalkbrottet medan Ingrid förberedde dagens mat. Eftersom Ingrid
fyller 69 år så hade jag med mig en uteblomma jag plockat ihop
till henne. Hon fick den visserligen redan på onsdagen, men hade
varit svårt att gömma den tills på torsdagen ;)
Men är iaf nöjd med mitt lilla blomsterarrangemang :)




Men när jag skulle gå till Kalkbrottet fick jag för mig att kolla om jag kunde
hitta några svampar och sedan få dem granskade av Ingrid så de var ok.
Gick en liten runda och satte igång GPSen på mobilen för att inte gå helt vilse.

Först hittade jag bara en massa konstiga svampa som mest verkade ruttna
eller giftiga. Några svarttrumpetsvampar, men de höll på att förmultna...
Sedan så såg jag något litet gult. Skogsguld! Där stod ett helt hav av trattkantareller!
Jag kollade så det itne var något lurt med dem och packade på mig en massa.
Hade glömt att ta med något att plocka i eftersom jag fick sådan inpuls, så fick
ta min jackluva och fylla. Sedan gick jag vidare och hittade fler trattisar lite här och där.



Efter att jag fått ihop en hel del så fick jag ge upp, inte för jag ville, men för
att jag var tvungen att vända tillbaka till Ingrid som fixade med maten.
Så jag tog en snabb sväng till kalkbrottet och plockade vildäppel på vägen tillbaka.



Väl tillbaka så ställde jag mig och rensade mina trattisar, medan Ingrid fortsatte
att förbereda maten och de egenplockade kräftorna som skulle vara till kvällen.



Sedan var det matdags och då kom Pelle över och firade Ingrid med!
Till förrätt, eller som Ingrid säger "Entré", var det kallrökt lax med hemmagjord kall romsås.
Till huvudrätt plommonfyllda oxrullader, gräddsås med plommon och morötter och potatis.
När vi suttit och snackat ett tag så blev det ett par smörgåsar med rom, kräftor, majonäs och
färskpressad citron som slank ner tillsammans med cider för min del och vitt vin för Ingrid och Pelle.


Sedan var det fredag. Dags för oss båda att bege oss söder ut.
Medan Ingrid packade om för kanske 10 gången och jag för 4 så
passade jag på att gå runt och fota lite. Märkte då att  Ingrid och
Maria Montazami faktiskt är lite lika. Har aldrig sett det innan,
men det var tassels överallt! Och sedan över 70 sjalar i ett skåp.
Frågade om hon använder dem, nej, aldrig gjort! Likadant med skor
och väskor, ett skåp var. Hon blandar även gladerligen både svenska,
norska, franska, engelska, spanska, italienska...
Men, så äger hon ju också en halvö i Bulgarien, en kyrka i Paris och
känner Benny Andersson. Hon påstod även sig äga en katedral på
Cran canaria, men någonstans får gränserna gå! ;)



Tassels,tassels och åter tassels och Ingrids halvö i Bulgarien

Mysan och Oskar, Ingrids två adoptivkatter.


/Zázzi

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback