Minitripp till Trosa och Ingrid

På tisdagsmorgonen den 7e augusti åkte jag med tåget
upp till Vagnhärad klockan 07:11 och tack vare att jag
åkte förstaklass så ingick gratis frukost serverad vid platsen!

Tyvärr så åkte jag inte "panoramatåget" mellan Norrköping
och Vagnhärad vilket jag ÄLSKAR med förstaklass annars.
Det är ett tåg med två våningar och riktigt stora fönster som
gör att man bara sitter och njuter av utsikten vid Bråviken.
Men det fick bli ett vanligt tåg och därmed fanns ingen super
utsikt och inte något internet, men det gick ändå!

När jag kom fram till Vagnhärad stod Ingrid på perrongen och
väntade och var nog förvånad av min lilla packning.
Hade nämligen bara en enda väska samt laptopen med mig
och inte en karbinväska utan en vanlig större handväska!

Därefter skjutsade Pelle oss till Mörkö där vi tog en smörgås
och njöt av utsikten vid hamnen innan vi for in mot Trosa.
Tanken var att vi skulle ta en sväng till Kajplats 49, men det
var stängt och det turisttåg som Ingrid tänkte att vi skulle åka
genom Trosa var givetvis på reparation.

Istället blev det en sväng till Marsipangården och en promenad
längst med kanalen innan det bar hemåt för att gosa med katterna,
och för mig att ta en promenad vid vattnet medan Ingrid satte igång
med en trerätters middag.

Det blev laxrullar i tunnbröd med romsås och massor av citron till förrätt.
Huvudrätten blev fläskfile, potatis och smörstekta kantareller med sallad
och inlagda vitlökar - vilket är oerhört gott!
Efterrätten blev hemmagjord blåbärspaj och grädde med nougatsmak.
Medan det blixtrade och dundrade ute satt vi inne i värmen med massor
av värmeljus och lyssnade på radion och pratade till ett glas vin/cider.
Sedan blev det sovdags och jag avrundade kvällen med 3 st deckarnoveller.


På onsdagen åkte vi till Gnesta och var ute och plockade svamp och blåbär.
Eftersom jag skulle hem så fick vi passa på att förvälla kantarellerna så jag
kunde få med mig dem hem. Sedan var det blåbär och blåbärspaj som
skulle packas ihop med vindruvor och dricka för att få rum i min lilla väska.
Efter att vi packat om ett par gånger fick allt plats, med undantag för den
lilla påsen som innehöll hemmagjorda skorpor med vit choklad och tranbär.

Innan det var dags att ge sig iväg blev det lite mat och hemmagjord
rabarberglass medan jag skrev i Ingrids gästbok och vi pratade på.

Åkte upp till Södertälje med pendeltåget och satt där i ca 30 minuter för att sedan
gå ut och vänta i spöregn ute på perrongen. Det var inte att det regnade mycket,
utan det verkligen öste ner så att man inte såg mer än någon meter framför sig.
Blöt och kall kom jag in i den varma kupén och jag fick min sittplats, gratis te
och lite tidningar medan jag torkade och lyssnade på Klara Zimmergren på radion.

4,5 timmar senare var jag hemma och började packa upp min lilla resepackning
innan jag kröp i säng och funderade på vad jag skulle göra under morgondagen.

/Zázzi

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback