Tatuering i arbetslivet

Hittade en artikel i går på Aftonbladet om piercingar och taturingar.
Den handlade om att synliga tatueringar och piercingar kunde göra att man inte fick jobbet.
Tycker det är ganska bra att de ställer lite krav och sätter igång tanken hos vissa.
Tex kan ju en person även om den har några piercingar vara skitbra vårdare,
men jag hade absolut inte velat att personen i fråga vårdade mig.
Visserligen av hygieniska skäl vad det gäller vårdyrket, men även för att jag
inte tycker att det ser "anständigt" ut att ha massa skrot i ansiktet eller
tatueringar över hela ryggen, armarna, händer och halsen.

En liten pärla i näsan eller diskret piercing i ögonbrynet gör väl inget även
om man är psykolog eller bankman, men tycker nog ändå att man kan ta ut det.

Exempelvis så får man inte tatueringar som inte kan döljas av uniformen på SAS,
SJ och Scandic hotell. Lite komiskt att jag vill jobba på två av de tre ställerna!

"....på ett advokatkontor är det mindre troligt att de vill ha en person med tatueringar
eller piercingar i ansiktet. Likaså på banker, där man vill att banktjänstemannen ska
inge förtroende och ha ett traditionellt utseende"

Tror inte det skulle se bra ut om militärer eller liknande gick runt med symboler,
texter och liknande synligt...OCh inte om magnetdetektorn går för deras piercings heller ;D

I artikeln stod det även att det finns yrken där piercings eller tatueringar kan vara till fördel.
Jag vet inte om de är till fördel, men de är iaf inte till nackdel.
Exempel på det är artister, tatuerare så klart och frisörer.
En gammal kompis från Göteborg, som nu bor i Stockholm är frisör och ser väl mer eller
mindre ut som Dregen, men det passar honom och han är grym på att skapa nya stilar.





En annan som kunde ha tatueringar i sitt yrke.
Ger ju mig tyvärr inga bra vibbar, denna kvinna.
Nu är hon visserligen död, men var varken den vackraste
eller smartaste människa som gått i ett par skor.
Inte direkt kandidat för att få komma i närheten av
varesig mina pengar, framtida barn, mig eller något
annat som rör mig där det ens krävs en gnutta förtroende.
Men som sagt hon stärker inte bilden av masstatuerade
för mig, gör den bara värre med droger och skit.

Nej, nu ska jag sluta skriva och dra mig mot sängen.
I morgon är det veterinären som gäller och en massa
småsaker ska fixas innan dess också.


/Zázzi

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback